Helpt je werkdruk verminderen met slimme tools voor personeelsgesprekken en zakelijk mindmappen

Die komt er wel…

Afgelopen weken kwamen ze weer voorbij. De krantenjongens en andere bezorgers die ons leven wat gemakkelijker maken. En allemaal wilden ze graag een fooitje, net als toen ikzelf in Leeuwarden nog mijn krantenwijk had.

Nou hebben wij al jaren een NEE/NEE sticker op de brievenbus, dus ik was wat verbaasd toen vorige week zaterdag de bel ging en een vriendelijke jongen me het nieuwjaarskaartje van de reclamefolderbezorgers overhandigde.

Hij zei: “Fijn dat ik u nu eens ontmoet. U heeft een sticker op uw brievenbus en ik wou u tóch even laten weten dat ik elke week langskom en dan heel bewust niks bij u naar binnen gooi. U heeft dat immers liever niet? En daarom denk ik dat u het plezierig vindt dat ik zo zorgvuldig rekening hou met uw wensen”.

Uiteraard kreeg hij z’n fooitje. En ik had een fijne avond, want zo’n jongen die weet wat ie doet, weet hoe ie het moet aanpakken. Die komt er wel…

Over de NS Publieksprijs en Snellezen

Ik werd onlangs gebeld door een alleraardigste dame.
Ze vertelt dat ze weet dat ik snellees trainingen geef en dat ze van plan zijn de NS Publieksprijs op een leuke manier te promoten.
Ze willen een Instagram filmpje maken en dat dan met iedereen delen.

Haar plan in het kort:

“We stellen ons voor dat u in de trein stapt en dat wij u dan de zes genomineerde boeken geven om ze snel te gaan lezen.
Uiteraard vraagt onze interviewster u dan, wat u van de boeken vindt, welke uw voorkeurstem krijgt en waarom.”

Natuurlijk was ik gevleid en jazeker, iedereen zou deze extra promotie toch met beide handen aangrijpen? Maar toch wringt er iets bij mij.

De auteurs van de boeken die genomineerd zijn, hebben allemaal hun uiterste best gedaan om de mooist mogelijke verhalen te vertellen. Ze hebben soms uren of zelfs dagen gedacht over de beste zinnen die ze kunnen verzinnen.

En dan zou ik daar even snel doorheen gaan en mijn bescheiden mening geven?
Snellezen is immers bedoeld om de belangrijkste informatie uit een stuk te halen, of om antwoord te vinden op één of meerdere vragen.

Als voorbeeld:

De auteur heeft een prachtige zin geformuleerd. (het voorbeeld bewijst dat ik geen schrijver ben )

“Er staat een oude, knoestige, kromgetrokken, boom aan de rand van een pikzwart, peilloos diep, water.”

Na snellezen blijft daarvan over: “Er staat een boom aan het water.”

Dat is waar, maar daarmee wordt het werk van de auteur behoorlijk onderschat.

Wanneer ga je dan snellezen?

Snellezen werkt dus vooral heel goed als je, voor je studie of werk, veel moet lezen en daar ook nog wat mee gaat doen. Denk aan een toets, examen of een vergadering waar je goed voorbereid aan meedoet.

Kun je snellezen dan nooit gebruiken voor literatuur?
Natuurlijk wel. Als je lid bent van een leesclub en je hebt afgesproken dat je een bepaald boek overmorgen gaat behandelen, dan helpt snellezen je wel degelijk om je snel en goed voor te bereiden.

Met dit antwoord zegt de nog steeds enthousiaste dame, dat ze nog maar eens over hun leuke plan moeten nadenken.

Note: Ik heb inmiddels 3 van de 6 genomineerde boeken – in het echt – gelezen en het waren juweeltjes….

 

 

Bootcamp Snellezen voor slimme mensen

Altijd al sneller willen lezen en dan mindmappen gebruiken bij het onthouden, studeren en je voor te bereiden op belangrijke vergaderingen?
In een intensieve middagsessie leer je de methode en technieken om veel sneller te kunnen lezen.
Je gaat er echt veel plezier aan beleven.

Informatiestress? Doe de Bootcamp training snellezen en mindmappen!

In dit jachtige tijdperk neemt de hoeveelheid informatie alsmaar toe. Er zijn methoden om hier effectiever mee om te gaan. Snellezen laat je de informatie die je leest sneller in je opnemen. Mindmaps zijn ‘spiekbriefjes’ waarmee je weggezakte informatie snel en effectief weer terughaalt.

Meld je aan door een mail te sturen naar “Jane Kalka | PR PRO” <janekalka@prpro.nl>
Je ontvangt heel snel de bevestiging voor de training.
Wanneer: maandag 2 september 2018 en als je dan nèt niet kunt… ook op maandag 1 oktober 2018
Tijd: 13.00 – 17.00 uur
Locatie: Tribes, Papendorpseweg 95 – Utrecht
Prijs € 99,- (excl. btw)

Grote opdrachtgevers mogen nu echt niet meer te laat betalen

voor jullie gevonden op zipconomy.nl

Oude afspraken over langere betalingstermijn dan 60 dagen zijn vanaf 1 juli nietig.

Nu was er sinds vorig jaar al een wet die regelde dat grote bedrijven kleinere bedrijven niet langer dan 60 dagen mogen laten wachten op hun geld. Dit gold eerst alleen voor nieuwe contracten, maar nu geldt voor oude afspraken ook de termijn van 60 dagen.

Grote bedrijven hebben een jaar de tijd gekregen om in oude contracten de betalingstermijn op het maximum te zetten. In de nieuwe wet die op 1 juli vorig jaar in werking trad was een overgangstermijn van een jaar opgenomen en die is dus afgelopen 1 juli verlopen.

Staat in een contract toch een langere betalingstermijn, dan is die nietig, zo schrijven de in incasso gespecialiseerde advocaten van e-legal. De langere termijn is ongeldig en in plaats daarvan geldt de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. Leveranciers kunnen na die periode aanspraak maken op de verschuldigde wettelijke handelsrente en incassokosten vanaf 30 dagen na ontvangst van de factuur.

Meer consequenties

Voor grote ondernemingen zijn nog wel meer consequenties verbonden aan laks zijn met betalen. Slecht betalingsgedrag kan doorwerken in de financiële cijfers van een onderneming. Structureel te laat betalen moet als voorziening op de balans staan voor de na te vorderen wettelijke handelsrente. En dat dan wel voor de duur van de verjaringstermijn van 5 jaar, een flink bedrag dus.

Omdat alle grote ondernemingen publicatieplichtig zijn, is zo voor iedereen straks in de jaarcijfers te zien dat een bedrijf een notoire wanbetaler is. De nieuwe wet geldt trouwens alleen voor afspraken tussen grote en kleinere bedrijven. Tussen grote bedrijven onderling geldt de maximum betalingstermijn niet.

Stroomschema

In het onderstaande stroomschema hebben de incasso advocaten van E-legal alles nog eens op een rij gezet. Het laat zien aan welke betalingstermijn welke rechtsvorm zich nu dient te houden.

wettelijke betalingstermijn

Onze Snellees workshop voor nieuwe raadsleden loopt als een trein

SPECIAL: VEEL SNELLER LEZEN, VEEL BETER ONTHOUDEN voor (nieuwe) Raadsleden

In dit jachtige tijdperk neemt de hoeveelheid informatie almaar toe. Dat geldt zeker voor nieuwe raadsleden die heel veel stukken moeten lezen.

De deelnemers leren in 1 dagdeel (ochtend,middag, of avond) de basismethoden en -technieken om hier effectiever mee om te gaan.

De methode bestaat uit:

Snellezen, want dat laat je informatie die je leest sneller in je opnemen.
Verbeter meetbaar je leessnelheid met een goed begrip van de inhoud door het toepassen van de meest recente technieken op het gebied van snellezen.
In deze intensieve snelleestraining leer je niet alleen sneller te lezen, maar ook hoofd- en bijzaken te scheiden en doeltreffend tot de kern van de zaak door te dringen.

Mindmaps, want dat zijn a.h.w spiekbriefjes waarmee je weggezakte informatie snel en effectief weer terughaalt.
We denken en praten allemaal sneller dan we kunnen schrijven. Vaak ontvangen we een overvloed aan informatie.
Hoe kun je nu op eenvoudige en heldere wijze notities maken zonder de kern van het verhaal te verliezen?
Mindmapping is een creatieve denk- en notitiemethode, waarbij je het onderwerp centraal plaatst, om van daaruit een netwerk van sleutelwoorden en symbolen op te bouwen.
Zo ontstaat een kaart (Map) van je gedachtepatronen (Mind).

Voor inplannen neem direct contact op: https://www.drielingh.nl/?page_id=52/

Zou jij ook meer klanten willen?

Wil je meer bedrijven als klant? Dan zou je moeten weten wat de nieuwste manier is van succesvolle B2B internet marketing en verkoop.Je spendeert misschien veel geld aan SEO en Adwords om bezoekers op je website te krijgen. Maar levert dit te weinig klanten op? Of lukt het je uberhaupt niet om de aandacht te trekken?

Is er een aanpak die werkt! Die gaan we je laten zien  tijdens een kosteloos seminar, speciaal voor bedrijven die B2B zakendoen in Nederland.

Lees hier meer info het seminar op 23 maart.

Je bent van harte welkom om te komen. Het is meer dan de moeite waard!

Datum & tijd: vrijdag 23 maart van 15.00 – 17.00 uur
Locatie: Tulip Inn Media Park, Koninginneweg 30, Hilversum
Kosten: €0 voor ondernemers en managers

Meld je aan voor dit seminar.​

Tot dan!Met vriendelijk groeten,
Martijn Has en Ab Ekels
Success Consulting NederlandSeminar agenda

23 mrt B2B Internet marketing en verkoop – introductie meer info
6 april Doelen en resultaatgericht werken – introductie meer info
6 april Succesvol in Koude acquisitie – WORKSHOP meer info
20 april Succesvol in Koude acquisitie – introductie meer info

Let op. Mochten deze data al bezet zijn…. kijk dan altijd bij Succes Consulting op hun site want ze doen dit vaak.

Top 5 smoezen wanbetalers

Voor jullie gevonden:

Zo laat je je niet af­sche­pen

smoezenLaat de uitbetaling van de factuur op zich wachten? Dat kan een foutje zijn. Maar wees alert als je één van onderstaande excuses hoort.

Het komt wel eens voor dat je lang moet wachten voordat je factuur eindelijk eens betaald wordt. Ook jouw klant kan weleens een foutje maken. Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar hoor je één van de excuses die Anja Bartelen, incassospecialist bij DAS hieronder opsomt? Wees dan alert, want de kans bestaat dan dat iemand onder de factuur uit probeert te komen.

1. ‘We hebben de factuur niet ontvangen’
Als je klant normaalgesproken op tijd betaalt, is er simpelweg iets misgegaan in de (digitale) post. Als dit vaker gebeurt of als het een nieuwe klant is, vraag dan waarom het bedrijf niet zelf gereageerd heeft op de ontvangen herinnering. Check meteen de adresgegevens van de klant en stuur direct de factuur nogmaals op met duidelijke vermelding van de betalingsvoorwaarden.

2. ‘Daar ga ik niet over’
Voorkom dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Vraag naar de juiste persoon. Is deze op korte termijn niet aanwezig of bereikbaar, vraag dan de naam, contactgegevens en werktijden. Laat je niet afschepen met een toezegging dat je teruggebeld wordt. Vraag in dat geval naar de directeur of eigenaar.

3. ‘Vreemd, we hebben de factuur allang betaald’
Vraag wanneer de factuur betaald is, welk bedrag is overgemaakt en met welke omschrijving of betalingskenmerk. Is de betaling dan nog niet terug te vinden? Vraag de klant dan om een betalingsbewijs te mailen. Bijvoorbeeld een kopie van een afschrift.

Wil de klant dit niet, dan kun je er bijna zeker van zijn dat dit een smoes is. Vertel in dat geval dat de factuur als onbetaald wordt beschouwd en zet de vorderingsprocedure voort.

4. ‘We zijn ontevreden met het geleverde product’
Laat je niet bang maken. Je kunt ervan uitgaan dat als een product niet voldoet, je dit vrij snel na levering te horen krijgt – niet pas na het versturen van een betalingsherinnering. Als jouw goederen niet geweigerd zijn en er is geen prijscompensatie gevraagd, hoef je met dit argument zeker geen genoegen te nemen.

5. ‘Wij betalen u zodra onze klant betaald heeft’
Een smoes waar bedrijven zich moeilijk tegen wapenen kunnen. Toch is het niet eerlijk om jou op te zadelen met de financiële perikelen van iemand anders. Vertel dat de betalingstermijn al te ver verstreken is en dat de klant de betaling meteen moet voldoen.

Houd er rekening mee dat de klant financieel in de problemen zit en dat de kans bestaat dat hij failliet gaat. Reageer daarom in een dergelijke situatie snel en zorg voor een goede schriftelijke, aangetekende correspondentie.

Goed debiteurenbeheer
Met deze tips ben je al een eind geholpen. Wil je een tevreden klant én sneller je geld ontvangen? Maak dan je factuurproces inzichtelijk, vriendelijk en kies voor een duidelijke opvolging en goed overleg. Want facturen eerder betaald krijgen heb je voor een groot deel zelf in de hand door een goed georganiseerd debiteurenbeheer.

Gevonden op DAS.nl

Hoe jouw goede voornemens wél slagen

Voor jullie gevonden.

Het is bijna zover. Op 1 januari gaan miljoenen Nederlanders aan de slag met hun goede voornemens. Wist je dat een maand later 80% alweer is teruggevallen in hun oude gedrag? Dat kan beter!

Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd vertellen je wat je kunt doen om tot de 20% van de mensen te behoren die wel succesvol veranderen.

Gedragsverandering is moeilijk

Laten we beginnen om je een goed excuus te geven als het niet lukt. Maar liefst 95% van het gedrag dat je vertoont is namelijk automatisch en onbewust. Het bestaat uit patronen en gewoontes die je jezelf hebt aangeleerd en die voor een groot deel erg waardevol zijn. Het is tenslotte best fijn dat je niet hoeft na te denken wat het betekent als je plots een rood remlicht voor je ziet. Je trapt gewoon direct op de rem.

In de loop van de jaren heb je waarschijnlijk ook een aantal patronen ontwikkeld waar je minder blij mee bent. En dat is precies waar goede voornemens vaak over gaan: het afleren van slechte gewoontes. Maar ja, hoe ga je gedrag veranderen dat je al jaren lang automatisch en onbewust vertoont?

Zoek de trigger

Elk patroon bestaat uit een trigger die wordt gevolgd door bepaald gedrag (Trigger: ik zie een rood remlicht bij de auto voor me. Gedrag: ik trap op de rem). Het is daarom belangrijk om allereerst de trigger te herkennen die voorafgaat aan jouw ongewenste gedrag. Als je die trigger namelijk te pakken hebt, word je je bewust van de uitdagende momenten dat je het ongewenste gedrag vertoont. Hierna kun je er bewust voor kiezen om het ongewenste gedrag te vermijden. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Niet afleren, maar aanleren

In het boek The Power of Habit beschrijft Charles Duhigg heel treffend waarom het afleren van gedrag zo moeilijk is. Wij mensen zijn nu eenmaal niet gemaakt om “niets te doen”. De beste strategie is daarom om het gedrag dat je wilt afleren te vervangen door ander gedrag. ‘Stoppen met roken’ of ‘Minder eten’ zijn daarom niet de meest kansrijke voornemens. ‘Meer bewegen’ of ‘Gezond eten’ komen al een stuk meer in de buurt.

Stel dat je merkt dat je vaak een kroket koopt op het station als je na het werk naar huis gaat met de trein. We weten nu dat het goede voornemen ‘Ik ga niet snacken als ik trek heb’ niet werkt. Een beter voornemen is: ‘als ik trek heb, eet ik een appel en drink ik een halve liter water’. Oftewel, vervang het ongewenste gedrag dat volgt op de trigger door gewenst gedrag. Ok, dat klinkt mooi allemaal. Maar wat gaat er nu voor zorgen dat je dit ook echt gaat doen?

Motivation is what gets you started…

81% van de mensen is ervan overtuigd dat zij hun goede voornemens gaan volhouden. De praktijk wijst anders uit… Hoe kan dat?

Als je start met een goed voornemen, ben je vaak sterk gemotiveerd. Je kan de hele wereld aan! Wat veel mensen zich echter niet realiseren is dat die motivatie gedurende de tijd afneemt. Ben je in april bijvoorbeeld nog net zo gemotiveerd om gezond te eten als op 1 januari? Motivatie is dan ook een krachtige kickstart van verandering, maar zorgt er niet voor dat je volhoudt. Tegen de tijd dat je motivatie is afgenomen, heb je daarom andere mechanismen nodig om je nieuwe gedrag te blijven vertonen.

… Habit is what keeps you going

En dan komen die patronen weer om de hoek kijken. Je moet er namelijk voor zorgen dat je het gewenste gedrag automatisch en onbewust laat zien, zodat je niet meer afhankelijk bent van motivatie. Denk maar eens aan de gewoonte om dagelijks je tanden te poetsen. Hier heb je geen motitvatie meer voor nodig, omdat het een patroon is.

Zoals je misschien weet, ontstaat een patroon door herhaling. Dat heeft te maken met het versterken van verbindingen in de hersenen, waardoor gedrag uiteindelijk automatisch en onbewust plaatsvindt. Het is dus zaak om een nieuw patroon te ontwikkelen, voordat je motivatie is “uitgewerkt”.

Maak het jezelf makkelijk

Er wordt vaak gezegd dat het 30 dagen duurt om nieuw gedrag in te slijten. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Het hangt namelijk af van het gedrag dat je probeert in te slijten. Hoe moeilijker of complexer het gedrag, hoe langer het duurt. Andersom geldt hetzelfde: eenvoudig gedrag heb je veel sneller onder de knie.

Om de kans op succes te maximaliseren, is het daarom slim om je voornemen zo eenvoudig mogelijk te maken. Dit doe je door het heel concreet (zodat je geen denkwerk meer hebt), klein (zodat het weinig inspanning vraagt) en herhaalbaar (zodat je het vaak kunt toepassen) te maken.

Neem bijvoorbeeld het voornemen ‘ik ga gezond koken’. Dat lijkt misschien concreet, maar is het niet. Het vraagt namelijk elke keer opnieuw om denkwerk: wat ga ik koken? Is dat gezond? Wat moet ik daarvoor in huis halen? Je kunt zo’n voornemen een stuk concreter maken door het bijvoorbeeld te vervangen door ‘ik eet elke dag 200 gram groente’.

Wel heel concreet, maar te groot, gaat ook niet werken: ‘ik loop elke dag 10km hard’ is namelijk heel concreet, maar voor de meeste mensen een stevige uitdaging. De kans dat je dat volhoudt is dan ook erg klein. Twee keer per week hardlopen is al realistischer, maar geeft weer weinig herhaling (wat nodig is om er een patroon van te maken). ‘Ik ga elke dag na het eten een kwartier wandelen’ is zowel klein als relatief makkelijk te herhalen.

De truc is dus om je voornemen zo klein, concreet en herhaalbaar te maken, dat je het snel tot een patroon kunt maken. Hoe je dat in jouw specifieke geval doet en wat in jouw situatie werkt, zul je gaandeweg moeten leren. Daarom is het essentieel om regelmatig stil te staan bij hoe het gaat.

Leren door reflectie

“We do not learn from experience, we learn from reflecting on experience.” Stel jezelf daarom dagelijks de vraag: wat ging goed? Wat kon beter? En wat ga ik morgen doen? Zo kom je er heel snel achter of je nieuwe gedrag werkt, of dat je het moet bijstellen. In het begin is het daarom slim om jezelf continu af te vragen of je het nieuwe gedrag nog concreter, kleiner en herhaalbaarder kunt maken. Op die manier maak je er een patroon van en houd je het dus de rest van je leven vol.

Nu aan de slag!

Je hebt gelezen wat je kunt doen om je goede voornemen voor komend jaar wél te laten slagen. Als je de volgende stappen volgt, kom je een heel eind:

  1. Zoek de trigger (uitdagende momenten)
  2. Focus op nieuwe gewoontes (aanleren i.p.v. afleren)
  3. Maak het makkelijk (concreet, klein en herhaalbaar)
  4. Leer door reflectie

Waarom we je dit NU al vertellen? Een goed voornemen vraagt namelijk om een goede voorbereiding. Neem daarom nu de tijd om te bedenken hoe je vanaf 1 januari ‘gaat afvallen’, ‘meer gaat bewegen’ of ‘meer tijd met vrienden en familie gaat doorbrengen’. Zo behoor jij straks bij de 20% in plaats van de 80%.

We wensen je een goede voorbereiding op een gelukkig en succesvol 2018!

 

Hoe groot is het lek in uw automatisering?

Zoals u ziet vragen we niet óf u een lek heeft in uw automatisering, want dat heeft iedereen. Cybercrime – criminaliteit via het internet – tiert welig en zelfs uitstekend beveiligde bedrijven lopen risico’s op dit gebied. Deels doordat de cybercriminelen slimmer worden, maar deels ook doordat we het ze wel érg makkelijk maken. Soms staat de deur tot onze systemen wagenwijd open. Wat kunt u doen om eventuele zwakke plekken in uw beveiliging te versterken? We geven u een overzicht van de belangrijkste gevaren, plus enkele tips ter preventie van cybercrime.

  1. Phishing
    Cybercriminelen doen zich in een e-mail voor als een bekende instelling, zoals een bank, postbedrijf of verzekeraar, en vragen u in te loggen, persoonlijke gegevens in te vullen of zelfs uw bankkaart op te sturen. Vroeger herkende je dit soort nepmailtjes nog wel aan het beroerde Nederlands, maar tegenwoordig zien de mails en websites er vaak bedrieglijk echt uit.

Tip: Klik nooit vanuit een e-mail naar uw bank. Sluit de mail en benader uw bank via de officiële site. Zo weet u zeker dat u écht bij uw bank inlogt, en niet uw inloggegevens aan een derde verstrekt. Vertrouwt u het niet helemaal? Bel uw bankkantoor gewoon op!

  1. Malware en Ransomware

Cybercriminelen proberen met een trucje gevaarlijke software op uw computer te installeren. Malware is software waarmee ze uw computer op afstand kunnen verstoren, of die ze in staat stelt ‘mee te lezen’ bij alles wat u doet. Zo verzamelen ze gevoelige informatie, zoals bankgegevens en inlogcodes. Ransomware neemt de computer zelfs geheel over en zet hem ‘op slot’. U kunt nergens meer bij en moet losgeld (ransom) betalen om toegang tot uw gekaapte gegevens terug te krijgen. Er zijn verschillende manieren om het risico te verkleinen:

Tips: Zorg dat u minimaal één externe back up (plus eventueel een back up in de cloud) heeft van al uw gegevens. De criminelen verstoppen de software vaak in onschuldig ogende bestanden. Dus download nooit ‘blind’ bestanden in e-mails, ook niet als deze afkomstig lijken van bekende instanties of zelfs relaties. Lees ook de meer gedetailleerde tips op de speciale internationale site No More Ransom.

  1. Social engineering

Dit is een lastige, omdat het te maken heeft met menselijk gedrag. Mensen willen graag behulpzaam zijn. Dus als iemand een verzoek krijgt om ‘even’ toegang te geven tot vertrouwelijke informatie of om ‘even’ te helpen met een spoedbetaling, heeft hij of zij de neiging om daaraan te voldoen. Zeker als de vraag van een bekende of leidinggevende lijkt te komen. Een goed voorbeeld is de zogenaamde ‘CEO Fraude’. De financiële medewerker krijgt een ‘strikt vertrouwelijk’ spoedbetalingsverzoek van de directeur, met een mailadres dat er realistisch uit ziet. De medewerker voelt zich vereerd of geïntimideerd en maakt snel het geld over. Maar de directeur weet van niets! Soms maken criminelen zo vele tienduizenden euro’s buit.

Tip: druk medewerkers op het hart dat ze betalingsverzoeken altijd via een bekende weg verifiëren. Bijvoorbeeld via het mailadres dat ze gewoonlijk gebruiken, of bij een direct leidinggevende

Wat te doen als het toch mis gaat?
Of u nu slachtoffer wordt van phishing, ransomware of oplichting, het is altijd zaak om aangifte te doen. Voor de verzekering, maar ook om de politie nieuwe leads te geven. Als bij kaping van uw computersystemen losgeld geëist wordt, dan adviseert de politie vooral niet te betalen. Betaling biedt geen enkele garantie dat u uw gegevens terugkrijgt en stimuleert de oplichters hun praktijken voort te zetten.

Tips: worden er bij een cyberinbraak persoonlijke gegevens buitgemaakt? Dan bent u wettelijk verplicht dit datalek te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meld cybercrime altijd bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting.

Ter overweging tot slot

Stel uzelf de vraag wat uw risico’s zijn. Kunt u doorwerken zonder computers? Wat als u al uw gegevens verliest? Hoe vindt en versterkt u zwakke schakels in uw bedrijf? Wat kunt u doen om iedereen intern waakzaam te houden? Wat is uw scenario als u tóch iets overkomt?

Tip: Voorkom cybercrime voor een veilig en succesvol 2018.

Dit artikel kreeg ik van

Meester en Kuiper Nieuwsbrief Cybercrime

werd geïnspireerd door
de cybercrime-presentatie van
Interpolis en de Rabobank.