Helpt je werkdruk verminderen met slimme tools voor personeelsgesprekken en zakelijk mindmappen

Onze Snellees workshop voor nieuwe raadsleden loopt als een trein

SPECIAL: VEEL SNELLER LEZEN, VEEL BETER ONTHOUDEN voor (nieuwe) Raadsleden

In dit jachtige tijdperk neemt de hoeveelheid informatie almaar toe. Dat geldt zeker voor nieuwe raadsleden die heel veel stukken moeten lezen.

De deelnemers leren in 1 dagdeel (ochtend,middag, of avond) de basismethoden en -technieken om hier effectiever mee om te gaan.

De methode bestaat uit:

Snellezen, want dat laat je informatie die je leest sneller in je opnemen.
Verbeter meetbaar je leessnelheid met een goed begrip van de inhoud door het toepassen van de meest recente technieken op het gebied van snellezen.
In deze intensieve snelleestraining leer je niet alleen sneller te lezen, maar ook hoofd- en bijzaken te scheiden en doeltreffend tot de kern van de zaak door te dringen.

Mindmaps, want dat zijn a.h.w spiekbriefjes waarmee je weggezakte informatie snel en effectief weer terughaalt.
We denken en praten allemaal sneller dan we kunnen schrijven. Vaak ontvangen we een overvloed aan informatie.
Hoe kun je nu op eenvoudige en heldere wijze notities maken zonder de kern van het verhaal te verliezen?
Mindmapping is een creatieve denk- en notitiemethode, waarbij je het onderwerp centraal plaatst, om van daaruit een netwerk van sleutelwoorden en symbolen op te bouwen.
Zo ontstaat een kaart (Map) van je gedachtepatronen (Mind).

Voor inplannen neem direct contact op: https://www.drielingh.nl/?page_id=52/

Zou jij ook meer klanten willen?

Wil je meer bedrijven als klant? Dan zou je moeten weten wat de nieuwste manier is van succesvolle B2B internet marketing en verkoop.Je spendeert misschien veel geld aan SEO en Adwords om bezoekers op je website te krijgen. Maar levert dit te weinig klanten op? Of lukt het je uberhaupt niet om de aandacht te trekken?

Is er een aanpak die werkt! Die gaan we je laten zien  tijdens een kosteloos seminar, speciaal voor bedrijven die B2B zakendoen in Nederland.

Lees hier meer info het seminar op 23 maart.

Je bent van harte welkom om te komen. Het is meer dan de moeite waard!

Datum & tijd: vrijdag 23 maart van 15.00 – 17.00 uur
Locatie: Tulip Inn Media Park, Koninginneweg 30, Hilversum
Kosten: €0 voor ondernemers en managers

Meld je aan voor dit seminar.​

Tot dan!Met vriendelijk groeten,
Martijn Has en Ab Ekels
Success Consulting NederlandSeminar agenda

23 mrt B2B Internet marketing en verkoop – introductie meer info
6 april Doelen en resultaatgericht werken – introductie meer info
6 april Succesvol in Koude acquisitie – WORKSHOP meer info
20 april Succesvol in Koude acquisitie – introductie meer info

Let op. Mochten deze data al bezet zijn…. kijk dan altijd bij Succes Consulting op hun site want ze doen dit vaak.

Top 5 smoezen wanbetalers

Voor jullie gevonden:

Zo laat je je niet af­sche­pen

smoezenLaat de uitbetaling van de factuur op zich wachten? Dat kan een foutje zijn. Maar wees alert als je één van onderstaande excuses hoort.

Het komt wel eens voor dat je lang moet wachten voordat je factuur eindelijk eens betaald wordt. Ook jouw klant kan weleens een foutje maken. Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar hoor je één van de excuses die Anja Bartelen, incassospecialist bij DAS hieronder opsomt? Wees dan alert, want de kans bestaat dan dat iemand onder de factuur uit probeert te komen.

1. ‘We hebben de factuur niet ontvangen’
Als je klant normaalgesproken op tijd betaalt, is er simpelweg iets misgegaan in de (digitale) post. Als dit vaker gebeurt of als het een nieuwe klant is, vraag dan waarom het bedrijf niet zelf gereageerd heeft op de ontvangen herinnering. Check meteen de adresgegevens van de klant en stuur direct de factuur nogmaals op met duidelijke vermelding van de betalingsvoorwaarden.

2. ‘Daar ga ik niet over’
Voorkom dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Vraag naar de juiste persoon. Is deze op korte termijn niet aanwezig of bereikbaar, vraag dan de naam, contactgegevens en werktijden. Laat je niet afschepen met een toezegging dat je teruggebeld wordt. Vraag in dat geval naar de directeur of eigenaar.

3. ‘Vreemd, we hebben de factuur allang betaald’
Vraag wanneer de factuur betaald is, welk bedrag is overgemaakt en met welke omschrijving of betalingskenmerk. Is de betaling dan nog niet terug te vinden? Vraag de klant dan om een betalingsbewijs te mailen. Bijvoorbeeld een kopie van een afschrift.

Wil de klant dit niet, dan kun je er bijna zeker van zijn dat dit een smoes is. Vertel in dat geval dat de factuur als onbetaald wordt beschouwd en zet de vorderingsprocedure voort.

4. ‘We zijn ontevreden met het geleverde product’
Laat je niet bang maken. Je kunt ervan uitgaan dat als een product niet voldoet, je dit vrij snel na levering te horen krijgt – niet pas na het versturen van een betalingsherinnering. Als jouw goederen niet geweigerd zijn en er is geen prijscompensatie gevraagd, hoef je met dit argument zeker geen genoegen te nemen.

5. ‘Wij betalen u zodra onze klant betaald heeft’
Een smoes waar bedrijven zich moeilijk tegen wapenen kunnen. Toch is het niet eerlijk om jou op te zadelen met de financiële perikelen van iemand anders. Vertel dat de betalingstermijn al te ver verstreken is en dat de klant de betaling meteen moet voldoen.

Houd er rekening mee dat de klant financieel in de problemen zit en dat de kans bestaat dat hij failliet gaat. Reageer daarom in een dergelijke situatie snel en zorg voor een goede schriftelijke, aangetekende correspondentie.

Goed debiteurenbeheer
Met deze tips ben je al een eind geholpen. Wil je een tevreden klant én sneller je geld ontvangen? Maak dan je factuurproces inzichtelijk, vriendelijk en kies voor een duidelijke opvolging en goed overleg. Want facturen eerder betaald krijgen heb je voor een groot deel zelf in de hand door een goed georganiseerd debiteurenbeheer.

Gevonden op DAS.nl

Hoe jouw goede voornemens wél slagen

Voor jullie gevonden.

Het is bijna zover. Op 1 januari gaan miljoenen Nederlanders aan de slag met hun goede voornemens. Wist je dat een maand later 80% alweer is teruggevallen in hun oude gedrag? Dat kan beter!

Jochem Aubel en Stefan Op de Woerd vertellen je wat je kunt doen om tot de 20% van de mensen te behoren die wel succesvol veranderen.

Gedragsverandering is moeilijk

Laten we beginnen om je een goed excuus te geven als het niet lukt. Maar liefst 95% van het gedrag dat je vertoont is namelijk automatisch en onbewust. Het bestaat uit patronen en gewoontes die je jezelf hebt aangeleerd en die voor een groot deel erg waardevol zijn. Het is tenslotte best fijn dat je niet hoeft na te denken wat het betekent als je plots een rood remlicht voor je ziet. Je trapt gewoon direct op de rem.

In de loop van de jaren heb je waarschijnlijk ook een aantal patronen ontwikkeld waar je minder blij mee bent. En dat is precies waar goede voornemens vaak over gaan: het afleren van slechte gewoontes. Maar ja, hoe ga je gedrag veranderen dat je al jaren lang automatisch en onbewust vertoont?

Zoek de trigger

Elk patroon bestaat uit een trigger die wordt gevolgd door bepaald gedrag (Trigger: ik zie een rood remlicht bij de auto voor me. Gedrag: ik trap op de rem). Het is daarom belangrijk om allereerst de trigger te herkennen die voorafgaat aan jouw ongewenste gedrag. Als je die trigger namelijk te pakken hebt, word je je bewust van de uitdagende momenten dat je het ongewenste gedrag vertoont. Hierna kun je er bewust voor kiezen om het ongewenste gedrag te vermijden. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Niet afleren, maar aanleren

In het boek The Power of Habit beschrijft Charles Duhigg heel treffend waarom het afleren van gedrag zo moeilijk is. Wij mensen zijn nu eenmaal niet gemaakt om “niets te doen”. De beste strategie is daarom om het gedrag dat je wilt afleren te vervangen door ander gedrag. ‘Stoppen met roken’ of ‘Minder eten’ zijn daarom niet de meest kansrijke voornemens. ‘Meer bewegen’ of ‘Gezond eten’ komen al een stuk meer in de buurt.

Stel dat je merkt dat je vaak een kroket koopt op het station als je na het werk naar huis gaat met de trein. We weten nu dat het goede voornemen ‘Ik ga niet snacken als ik trek heb’ niet werkt. Een beter voornemen is: ‘als ik trek heb, eet ik een appel en drink ik een halve liter water’. Oftewel, vervang het ongewenste gedrag dat volgt op de trigger door gewenst gedrag. Ok, dat klinkt mooi allemaal. Maar wat gaat er nu voor zorgen dat je dit ook echt gaat doen?

Motivation is what gets you started…

81% van de mensen is ervan overtuigd dat zij hun goede voornemens gaan volhouden. De praktijk wijst anders uit… Hoe kan dat?

Als je start met een goed voornemen, ben je vaak sterk gemotiveerd. Je kan de hele wereld aan! Wat veel mensen zich echter niet realiseren is dat die motivatie gedurende de tijd afneemt. Ben je in april bijvoorbeeld nog net zo gemotiveerd om gezond te eten als op 1 januari? Motivatie is dan ook een krachtige kickstart van verandering, maar zorgt er niet voor dat je volhoudt. Tegen de tijd dat je motivatie is afgenomen, heb je daarom andere mechanismen nodig om je nieuwe gedrag te blijven vertonen.

… Habit is what keeps you going

En dan komen die patronen weer om de hoek kijken. Je moet er namelijk voor zorgen dat je het gewenste gedrag automatisch en onbewust laat zien, zodat je niet meer afhankelijk bent van motivatie. Denk maar eens aan de gewoonte om dagelijks je tanden te poetsen. Hier heb je geen motitvatie meer voor nodig, omdat het een patroon is.

Zoals je misschien weet, ontstaat een patroon door herhaling. Dat heeft te maken met het versterken van verbindingen in de hersenen, waardoor gedrag uiteindelijk automatisch en onbewust plaatsvindt. Het is dus zaak om een nieuw patroon te ontwikkelen, voordat je motivatie is “uitgewerkt”.

Maak het jezelf makkelijk

Er wordt vaak gezegd dat het 30 dagen duurt om nieuw gedrag in te slijten. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Het hangt namelijk af van het gedrag dat je probeert in te slijten. Hoe moeilijker of complexer het gedrag, hoe langer het duurt. Andersom geldt hetzelfde: eenvoudig gedrag heb je veel sneller onder de knie.

Om de kans op succes te maximaliseren, is het daarom slim om je voornemen zo eenvoudig mogelijk te maken. Dit doe je door het heel concreet (zodat je geen denkwerk meer hebt), klein (zodat het weinig inspanning vraagt) en herhaalbaar (zodat je het vaak kunt toepassen) te maken.

Neem bijvoorbeeld het voornemen ‘ik ga gezond koken’. Dat lijkt misschien concreet, maar is het niet. Het vraagt namelijk elke keer opnieuw om denkwerk: wat ga ik koken? Is dat gezond? Wat moet ik daarvoor in huis halen? Je kunt zo’n voornemen een stuk concreter maken door het bijvoorbeeld te vervangen door ‘ik eet elke dag 200 gram groente’.

Wel heel concreet, maar te groot, gaat ook niet werken: ‘ik loop elke dag 10km hard’ is namelijk heel concreet, maar voor de meeste mensen een stevige uitdaging. De kans dat je dat volhoudt is dan ook erg klein. Twee keer per week hardlopen is al realistischer, maar geeft weer weinig herhaling (wat nodig is om er een patroon van te maken). ‘Ik ga elke dag na het eten een kwartier wandelen’ is zowel klein als relatief makkelijk te herhalen.

De truc is dus om je voornemen zo klein, concreet en herhaalbaar te maken, dat je het snel tot een patroon kunt maken. Hoe je dat in jouw specifieke geval doet en wat in jouw situatie werkt, zul je gaandeweg moeten leren. Daarom is het essentieel om regelmatig stil te staan bij hoe het gaat.

Leren door reflectie

“We do not learn from experience, we learn from reflecting on experience.” Stel jezelf daarom dagelijks de vraag: wat ging goed? Wat kon beter? En wat ga ik morgen doen? Zo kom je er heel snel achter of je nieuwe gedrag werkt, of dat je het moet bijstellen. In het begin is het daarom slim om jezelf continu af te vragen of je het nieuwe gedrag nog concreter, kleiner en herhaalbaarder kunt maken. Op die manier maak je er een patroon van en houd je het dus de rest van je leven vol.

Nu aan de slag!

Je hebt gelezen wat je kunt doen om je goede voornemen voor komend jaar wél te laten slagen. Als je de volgende stappen volgt, kom je een heel eind:

  1. Zoek de trigger (uitdagende momenten)
  2. Focus op nieuwe gewoontes (aanleren i.p.v. afleren)
  3. Maak het makkelijk (concreet, klein en herhaalbaar)
  4. Leer door reflectie

Waarom we je dit NU al vertellen? Een goed voornemen vraagt namelijk om een goede voorbereiding. Neem daarom nu de tijd om te bedenken hoe je vanaf 1 januari ‘gaat afvallen’, ‘meer gaat bewegen’ of ‘meer tijd met vrienden en familie gaat doorbrengen’. Zo behoor jij straks bij de 20% in plaats van de 80%.

We wensen je een goede voorbereiding op een gelukkig en succesvol 2018!

 

Hoe groot is het lek in uw automatisering?

Zoals u ziet vragen we niet óf u een lek heeft in uw automatisering, want dat heeft iedereen. Cybercrime – criminaliteit via het internet – tiert welig en zelfs uitstekend beveiligde bedrijven lopen risico’s op dit gebied. Deels doordat de cybercriminelen slimmer worden, maar deels ook doordat we het ze wel érg makkelijk maken. Soms staat de deur tot onze systemen wagenwijd open. Wat kunt u doen om eventuele zwakke plekken in uw beveiliging te versterken? We geven u een overzicht van de belangrijkste gevaren, plus enkele tips ter preventie van cybercrime.

  1. Phishing
    Cybercriminelen doen zich in een e-mail voor als een bekende instelling, zoals een bank, postbedrijf of verzekeraar, en vragen u in te loggen, persoonlijke gegevens in te vullen of zelfs uw bankkaart op te sturen. Vroeger herkende je dit soort nepmailtjes nog wel aan het beroerde Nederlands, maar tegenwoordig zien de mails en websites er vaak bedrieglijk echt uit.

Tip: Klik nooit vanuit een e-mail naar uw bank. Sluit de mail en benader uw bank via de officiële site. Zo weet u zeker dat u écht bij uw bank inlogt, en niet uw inloggegevens aan een derde verstrekt. Vertrouwt u het niet helemaal? Bel uw bankkantoor gewoon op!

  1. Malware en Ransomware

Cybercriminelen proberen met een trucje gevaarlijke software op uw computer te installeren. Malware is software waarmee ze uw computer op afstand kunnen verstoren, of die ze in staat stelt ‘mee te lezen’ bij alles wat u doet. Zo verzamelen ze gevoelige informatie, zoals bankgegevens en inlogcodes. Ransomware neemt de computer zelfs geheel over en zet hem ‘op slot’. U kunt nergens meer bij en moet losgeld (ransom) betalen om toegang tot uw gekaapte gegevens terug te krijgen. Er zijn verschillende manieren om het risico te verkleinen:

Tips: Zorg dat u minimaal één externe back up (plus eventueel een back up in de cloud) heeft van al uw gegevens. De criminelen verstoppen de software vaak in onschuldig ogende bestanden. Dus download nooit ‘blind’ bestanden in e-mails, ook niet als deze afkomstig lijken van bekende instanties of zelfs relaties. Lees ook de meer gedetailleerde tips op de speciale internationale site No More Ransom.

  1. Social engineering

Dit is een lastige, omdat het te maken heeft met menselijk gedrag. Mensen willen graag behulpzaam zijn. Dus als iemand een verzoek krijgt om ‘even’ toegang te geven tot vertrouwelijke informatie of om ‘even’ te helpen met een spoedbetaling, heeft hij of zij de neiging om daaraan te voldoen. Zeker als de vraag van een bekende of leidinggevende lijkt te komen. Een goed voorbeeld is de zogenaamde ‘CEO Fraude’. De financiële medewerker krijgt een ‘strikt vertrouwelijk’ spoedbetalingsverzoek van de directeur, met een mailadres dat er realistisch uit ziet. De medewerker voelt zich vereerd of geïntimideerd en maakt snel het geld over. Maar de directeur weet van niets! Soms maken criminelen zo vele tienduizenden euro’s buit.

Tip: druk medewerkers op het hart dat ze betalingsverzoeken altijd via een bekende weg verifiëren. Bijvoorbeeld via het mailadres dat ze gewoonlijk gebruiken, of bij een direct leidinggevende

Wat te doen als het toch mis gaat?
Of u nu slachtoffer wordt van phishing, ransomware of oplichting, het is altijd zaak om aangifte te doen. Voor de verzekering, maar ook om de politie nieuwe leads te geven. Als bij kaping van uw computersystemen losgeld geëist wordt, dan adviseert de politie vooral niet te betalen. Betaling biedt geen enkele garantie dat u uw gegevens terugkrijgt en stimuleert de oplichters hun praktijken voort te zetten.

Tips: worden er bij een cyberinbraak persoonlijke gegevens buitgemaakt? Dan bent u wettelijk verplicht dit datalek te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meld cybercrime altijd bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting.

Ter overweging tot slot

Stel uzelf de vraag wat uw risico’s zijn. Kunt u doorwerken zonder computers? Wat als u al uw gegevens verliest? Hoe vindt en versterkt u zwakke schakels in uw bedrijf? Wat kunt u doen om iedereen intern waakzaam te houden? Wat is uw scenario als u tóch iets overkomt?

Tip: Voorkom cybercrime voor een veilig en succesvol 2018.

Dit artikel kreeg ik van

Meester en Kuiper Nieuwsbrief Cybercrime

werd geïnspireerd door
de cybercrime-presentatie van
Interpolis en de Rabobank.

 

 

OOSTNV: Ziektes voorkomen met gezonde voeding. NutriLeads – https://wp.me/p7LY0e-HH

Deze tweet van onze klant OOSTNV is voor veel van ons interessant

Met gezonde voeding behandel je geen ziektes, maar probeer je ze te voorkomen. Dat is precies het idee achter NutriLeads, een start-up in de agrofoodsector uit Wageningen. Het jonge bedrijf draagt met de ontwikkeling van ingrediënten met een positief effect op onze gezondheid bij aan het oplossen van een wereldwijd probleem: “We eten steeds ongezonder”, zegt Ruud Albers, CEO van NutriLeads.

Wat doet NutriLeads precies?

Ruud Albers, CEO van NutriLeads: “Wij ontwikkelen ingrediënten die kunnen worden toegevoegd aan voedingsmiddelen. Dat zijn specifiek ingrediënten die een positief effect hebben op de gezondheid. Wij proberen ze te identificeren en dan zo te ontwikkelen dat grote voedingsmiddelenbedrijven ze gebruiken in hun producten. Het kan van alles zijn, zolang het maar een gunstig effect heeft op de gezondheid. Om je een voorbeeld te geven: Becel Pro Activ, dat is een margarine van Unilever, werkt cholesterolverlagend doordat het plantaardige sterolen bevat en is daardoor goed voor hart- en bloedvaten.”

“Grote voedingsmiddelenbedrijven investeren steeds minder in de langdurige en dure ontwikkeling van ingrediënten met een gezondheidsvoordeel”

Wat is de onderscheidende factor van NutriLeads?

“Grote voedingsmiddelenbedrijven investeren steeds minder in lange termijn researchprojecten: de pijp is leeg voor innovatieve ideeën. Dat gebeurde vijfentwintig jaar geleden ook in de farmaceutische industrie. Daardoor kwamen er allerlei mooie, kleine biotechbedrijven, die nieuwe ideeën en oplossingen introduceerden. Deze werden dan verkocht of in licentievorm geleverd aan grote farmaceutische bedrijven. Als NutriLeads zien we kans om dat te doen in de voedingshoek. We hoeven als bedrijf niet heel groot te worden, maar we willen wel groot zijn qua impact.”

“We eten ongezonder dan vroeger, zijn meer gericht op smaak en gemak. Daardoor missen we bepaalde componenten in ons dagelijks dieet”

Wat is het maatschappelijk belang van NutriLeads?

“We eten ongezonder dan vroeger, zijn meer gericht op smaak en gemak. Daardoor missen we bepaalde componenten in ons dagelijks dieet. Zo eten we bijvoorbeeld veel te weinig groente en fruit. Als je de gezonde aspecten van groente en fruit kunt toevoegen aan producten die mensen wél eten, los je dat probleem voor een deel op. Dat geldt voor de algemene populatie, maar nog veel sterker voor patiënten met een verzwakt immuunsysteem. Die komen vaak van de ene infectieuze complicatie in de andere. Dat zijn soms triviale infecties, maar het leidt ertoe dat ze minder eten en in een negatieve spiraal terechtkomen, waardoor de behandeling veel langer duurt. Wij kunnen bijdragen aan het herstel door het immuunsysteem te ondersteunen met specifieke ingrediënten.”

Via fondsmanager Oost NL hebben jullie een investering gekregen uit het Innovatie- en Energiefonds Gelderland. Wat doen jullie met de investering?

“We hebben het geld nodig om klinische studies uit te voeren die moeten aantonen of een ingrediënt daadwerkelijk een positief effect heeft op de gezondheid. Ook gebruiken we een deel om ons productieproces op te schalen. Het zijn beide lange trajecten, waarbij de regelgeving een stuk stringenter en de ontwikkeling dus kostbaarder is geworden.”

“Oost NL heeft veel affiniteit met de agrofoodsector en kent een sterk lokaal netwerk. Daar hebben we echt wat aan”

Waarom zou je Oost NL aanbevelen?

Oost NL heeft veel affiniteit met de agrofoodsector en kent een sterk lokaal netwerk. Daar hebben we echt wat aan. Bovendien stimuleren ze de regionale economie en dat is voor ons hier in Wageningen alleen maar handig. Ze zijn gericht op de langere termijn en helpen mee aan het bouwen van een sustainable bedrijf. Dat is precies wat wij ook willen.”

Video impressie

“We eten ongezonder dan vroeger. Daardoor missen we bepaalde componenten in ons dagelijks dieet”
Ruud Albers CEO NutriLeads

Wat je aan GRATIS hebt…. en wanneer je meer nodig hebt.

Ik las deze waardevolle post op www.fijnbedrijf.com en heb een selectie van de inhoud gemaakt. Het hele artikel met nog meer inzicht en tips vind je via de link hieronder.

Gratis Groeien Gaat Niet? hoe je omgaat met de overvloed aan gratis weggevers.

“Waarom zou je betalen voor wat je gratis vindt op internet?

Het wemelt er immers van de e-books, de online trainingen, de challenges en de hoe-doe-je-dat-video’s.

BEKENTENIS

Ik geef het eerlijk toe.
Een aantal jaren had ik enorme weerstand tegen betalende diensten en programma’s
Dus zocht ik alles informatie gratis.

Er waren de ‘situationele’ excuses:
– ik heb het geld niet
– ik ga nog wat wachten en sparen
– ik probeer eerst ‘gratis’ en daarna stap ik wel in een betalende cursus.

Er waren de pseudo-rationele excuses:
– het is vast het geld niet waard
– als er zoveel lawaai rond gemaakt wordt, dan is het vast een commerciële valstrik
– ik hoef toch niet te betalen voor wat ik al weet

Door die weerstand hield ik mezelf jarenlang tegen – maar dat had ik toen zelf niet door.
Ik zat nog teveel in de ‘gratis is goed’ modus.

GRATIS IS NOOIT VOLLEDIG

Laat ons een kat een kat noemen: een expert met een eigen bedrijf gaat nooit zijn volledige kennis in een gratis product gieten.
Het bedrijf moet immers ook draaien en omzet maken.
Logisch toch dat er voor een completere toegang tot de kennis van de expert moet betaald worden?
Als je iets gratis krijgt, ​betekent dat altijd dat het maar om een klein stukje gaat van wat die expert jou kan bieden.
Misschien is dat stukje net het ontbrekende puzzelstukje voor jou.

De kans is echter groot dat je misschien een paar basisstappen krijgt, of een paar waardevolle tips, maar dat het jouw probleem niet oplost.
Daarvoor heb je meestal een gestructureerd antwoord nodig, of persoonlijke begeleidingen of…
In elk geval: als je meer toegang wil tot de hulp van een expert, zal je ervoor moeten betalen.
Dat verwacht jij toch ook van jouw eigen klanten: dat ze jou betalen om hen te helpen?
Waarom zou jij dan het tegenovergestelde verwachten van andere experten?

IK GELOOFDE HET OOK NOOIT

Ooit was ik kampioen in het downloaden van gratis e-books, en meedoen aan gratis webinars.

Omdat ik zelf ervaren heb wat een verschil het maakte voor mijn bedrijf toen ik eindelijk wél betalende workshops, opleidingen en trainingen ging volgen, wilde ik dit graag met jou delen.
Heb ik daarvoor gewacht tot ik zelf een goeddraaiend bedrijf had?
Nee!
Op een bepaald moment heb ik gewoon de sprong gewaagd, gezorgd dat ik de centen bij elkaar kreeg (betalen in termijnen helpt!). Ik zag het als een investering in de toekomst van mij en mijn bedrijf.
Dat heeft gewerkt!”

MIJN EIGEN LEERMOMENT.

Ik dacht dat ik alles wel kon leren door alle webinars en tutorials te volgen.
Maar laten we eerlijk zijn…. kan jij leren tennissen door vaak naar Roger Federer op TV te kijken?

Word je eindelijk een single handicapper in golf door naar de Masters of The Open te kijken?

 

How technology is fueling the evolution of project management

evolution of project management

Technology has changed our working lives considerably over the years. The same is true of project management methodologies and tools.

Throughout most of my working life I was one of the 98% of people using a PC and Windows, comforted in the knowledge that the remaining 2% were creative people who needed Macs to bring their work to life. When I started my career the only handheld device I possessed was a hairdryer but that was in the days when the thatch on my head justified such an investment. How things have changed! As the thatch diminished so did the dominance of one platform with smartphones and tablets changing the ground rules forever.

Like most people, I spend my time in the office in front of a bank of monitors powered by Windows, yet when I travel or are at home I check for email updates using my smartphone. After dinner, I may go into my study and do some research on my iMac and finally before I head to bed, I pick up my iPad to fire up some music and catch up with what is going on in the world.

Four devices, two platforms, one expectation – no matter where I am in the world, or whatever device I happen to be using, I expect to have access to any information and work I need, when I need it.

I know I am not alone in this – people access information for work and on a personal level from multiple devices and expect to be able to pick up from where they left off from one location to another. This expectation has changed the focus for most software developers from file-based or platform-specific applications to anytime, anywhere, any device architecture.

Project design and delivery

There is no doubt that the rapid pace of change in technology has had a massive impact on all areas of our working life. But for the purpose of this article, I want to focus on its impact on project delivery. During the last 25 years, I have witnessed significant changes in project management methodologies in parallel with the changing technologies. Traditionally, practitioners would follow very formal disciplines such as Prince 2 where everything is planned up front and to the nth degree, but we have also seen a rise in the adoption of the other extreme of Agile with little or no controls.

There are merits to both of these approaches, but we have to face reality. At times, the use of Prince 2 on some smaller projects was the equivalent of deploying a sledgehammer to crack a nut. Equally, I have witnessed poor deployment of Agile project management  methodologies resulting in lots of hot air and little in terms of product. The release date was galloping towards the horizon – until it was finally reined in.

However, through chaos, we live and learn. In my opinion, neither extreme works but choosing enough from both provides a real competitive advantage. No matter what methodology you use, getting input from the right people at the right time is essential, and without doubt adequate planning remains crucial for project success.

Personally, I see merit in identifying and in carrying out some high-level planning of the major deliverable (Epics) up front, but much prefer leaving the absolute detail of an Epic until a month in advance of scheduled work. This way, you have a better chance of making the correct decisions and choices relative to the needs of the overall project.

Likewise, I see the value of timelines and Gannt during the project planning stage, but less so during delivery where Kanban and visual Task Boards make it far easier for the teams to engage and keep on top of their work. The challenge, of course, is to find the correct blend of formal and Agile to suit the strengths and weaknesses of your own  organization.

No matter what approach you follow, it’s likely that some form of project or task management tool will be deployed. This is where the parallels of changing technology and changing methodology can be drawn.

Take for example, a delivery team based in multiple locations. Historically, to get input from everyone during the planning phase would mean bringing everyone together in one location to plan the project. Technology has eliminated that need. With anytime, any device access in real time, people can add their input to the planning phase of the project from anywhere in the world. That means that project kick-off meetings can happen quicker than they would have 20 years ago.

Another aspect that strikes me about the progress of project delivery tools is that many traditional tools don’t focus heavily on the project planning phase. These tools assume that people know what needs to be done and therefore, think technology only plays a role once people are organizing task lists. For me, the role of technology in project management is that the ideal tool should blend the planning phase with the project delivery phase, as well as provide visual insight into the health of a project from beginning to end.

With technology at our fingertips, project planning and delivery become easier. Planning is easier and quicker because there is no longer a need to have everyone involved physically in one location; during delivery, all team members and stakeholders can track progress and take action where necessary.

Conclusion

Technology has in many ways enhanced all aspects of our lives and has made a massive difference to the way we work and communicate. The ultimate result for anyone working on project delivery should be increased efficiency – with projects delivered on time, on budget and with all stakeholders engaged and fully aware of what is happening at each stage of project delivery.

No doubt the pace of change in both technology and projectand management  delivery will continue to evolve. I still find that pace of change exciting and enjoy being part of it – I’m not ready for my next hand-held device to be a cane just yet.

Donald Maciver is a founder of MindGenius Ltd. Prior to that, he founded Gael Ltd. and grew it to be a world leader in Quality, Safety and Risk Management solutions in Aviation, Rail, Healthcare, Life Sciences, Defence and Manufacturing industries. Gael was sold to a UK plc in 2015. Barvas, the latest product from MindGenius, focuses on simplifying project delivery by combining the functions of project planning and execution within a single software product.

Combineer je mapping proces met projectplanning en versnel je strategieplanning – https://wp.me/p7LY0e-GK

Strategie planning vereist een grondig begrio van de huidige omstandigheden voordat je de basis voor verbetering kunt leggen. Leer hoe Transcend, een duurzame bouwer, tijd bespaarde door hun hele business plan met Barvas te ontwiekkelen. 

Designed specifically for Senior Management and Project Delivery teams to:

1. Fully understand any challenge

2. Prioritise operational issues

3. Make planning easy

4. Keep delivery teams and management teams aligned

5. Make progress visible

6. Deliver great results

Terry Johnson, President of United Communications Network Incorporated based in Auburn, Maine (US) and Randall Marmet who lives in Tennessee, recently shared their experience of using Barvas.

Their pioneering organisation is in the process of developing a revolutionary approach to the construction of sustainable houses, utilising composites (fibre reinforced plastics, foam insulation, epoxy, etc.) to reduce the amount of energy required to heat and cool a house by more than 70%, while reducing the environmental impact and specifically the carbon foot print to about 1/10th of those built from standard materials. The initial prototype structure to demonstrate this technology is being developed in the form of a mobile high-tech 32ft model house, which will be deployed throughout the US to validate this technology.

 

Terry has been an avid user of our desktop product (MindGenius) for many years, and used it in multiple projects and businesses. Terry’s business partner, Randall, is new to the software. But with more than 1000 miles between them, our new product Barvas seemed to be the perfect choice to help them plan and manage their business remotely.

“Our whole business plan has been generated and completed using Barvas and it has made massive differences to the speed we have managed to work at”

Communication challenge

The formidable challenge of communicating developments and coordinating the extensive research and logistics of this project are being beautifully addressed by Barvas.  Efficiently navigating and documenting each of the different tasks is being supported through the use of a number of maps and folders that enable them to mutually contribute,  modify, and sometimes work together in real-time – a good example of this being their regular live brainstorming sessions. This creative mind mapping approach and online documentation functionality has enabled them to be highly productive across complex tasks from remote locations.

Business planning & task management

Terry commented “Barvas provides a complete solution for myself and Randall to collaborate instantaneously on the many aspects of building our business plan. We have been managing around 25 projects and involving our patent lawyers in the process. We are able to store and track all our relevant discussions and key documents and maintain a status of our project progress. Our whole business plan has been generated and completed using Barvas and it has made massive differences to the speed we have managed to work at.”

Randall also commented that, “The use of a mapping process within project planning was completely new to me – I had been surviving on spreadsheets for years. I can honestly say Barvas is the best bit of software I have ever used. Barvas allows me to capture concepts and ideas at the speed by brain creates them and the ability to filter, move and review by ideas is perfect”.