Vandaag ga ik het hebben over leden van de Burn-out Nederland Facebook groep waar ik beheerder van ben. Naar alle waarschijnlijkheid zit jouw zieke medewerker met burn-out klachten ook in deze groep want het is de grootste burn-out Facebook groep van het land. Inmiddels is het meer een lotgenoten community geworden dan dat het een verlengstuk van Bye Bye Burnout is waar men kennis zou kunnen halen over ons bedrijf.

Het heeft me  lange tijd  gestoord dat het een soort online dagboek is van mensen met een burn-out, maar inmiddels zie ik het als een stuk “ giving back” voor de mensen die het momenteel zwaar hebben en deze groep zien als een uitlaatklep. Wij monitoren overigens alle nieuwe berichten nog steeds, maar alle reacties kunnen we niet meer bijhouden vanwege de hoeveelheid.

Online praten over burn-out

Dit brengt me direct tot het volgende punt. Ik hoop dat jij als werkgever heel goed beseft dat mensen die met een burn-out kampen elkaar graag opzoeken en lief en leed met elkaar delen. Alles gaat online en ik merk dat ze elkaar dus ook versterken met hun ervaringen en klachten.

Op deze manier is er een soort van herkenning en bieden ze elkaar hulp. Wat op zichzelf heel erg lief is, echter is de keerzijde dat mensen mijn inziens te lang online zijn en dat dit helemaal niet goed voor hun burn-out herstel is. Tevens krijgen ze veelal niet de goede adviezen; het is soms toch ook wel de lamme die de blinde helpt. Dit klinkt wellicht wat hard en zo is het niet bedoeld, maar vanuit mijn rol vind ik wel dat ik je moet waarschuwen dat mensen met een burn-out nou eenmaal online gaan om advies en/of lotgenoten te vinden. Uiteraard geven wij graag – en vaak – onze feedback en adviezen, maar meer dan dat kunnen wij ook niet doen.

Wat jij als werkgever bijvoorbeeld zelf zou kunnen doen is om het gesprek met mensen aan te gaan. Het gesprek is namelijk erg belang maar dit moet wel voortkomen vanuit de wil om er samen met je werknemer uit te komen. Je werknemer moet zich veilig voelen om zijn/haar verhaal met jou te delen. Voer dit gesprek dus niet op een drukke plek of in een kantoortuin. Je kan hier lezen welke fases iemand bijvoorbeeld meemaakt ten tijden van de burn-out. Dit is voor jou een soort richtlijn.

Welke vragen moet je dan stellen aan je werknemer?

Je zou vragen kunnen stellen waar je medewerker tegenaan loopt, wat jij zou kunnen betekenen om hem/haar op weg te helpen richting herstel, waar heeft diegene behoefte aan, loopt hij bijvoorbeeld met angsten rond omdat hij/zij nu ziek is en daardoor bang is om zijn/haar baan te verliezen? Is er bijvoorbeeld een angst voor de bedrijfsarts aanwezig? Dit zijn zomaar wat vragen waar mensen tegenaan lopen en dit komt voort uit angst. Mensen met een burn-out zijn namelijk bang! Ze maken dit voor het eerst mee en weten niet wat hun overkomt!

Wat belangrijk voor jou als werkgever om te weten is dit:

Vaak horen wij dat medewerkers bang zijn voor de bedrijfsarts, bang zijn voor HRM, bang zijn voor het UWV en ze ervaren weinig steun van hun werkgever. Dit zijn veelal ongegronde angsten, maar het zijn wel degelijk angsten waar de mensen mee te maken hebben. Ditzelfde geldt voor paniekaanvallen en/of voor huilbuien of fysieke klachten. Allemaal onderwerpen waar ik binnenkort nog meer over ga schrijven en via deze link kun jij je inschrijven voor mijn nieuwsbrief en blijf je als eerste op de hoogte.

Bagatelliseren van de burn-out

Het laatste wat je moet doen als werkgever is dit bagatelliseren. Beter is om het gesprek dus wel met ze aan te gaan en kenbaar te maken dat gerichte burn-out hulp de ENIGE manier is om op een goede manier (snel)te herstellen. Dit komt namelijk de re-integratie ten goede waar alle partijen echt het meeste baat bij hebben!

Mocht je dit nou lastig vinden, neem dan contact met me op via: mascha@byebyeburnout.nl en dan plannen we een gesprek in waar ik je hoogstpersoonlijk ga helpen om je medewerker weer snel op de rit te krijgen!