8 Manieren waarop je mindmapping kan gebruiken

Dit is een gastblog door Friso van highperformer.nl, een blog over stressvrije productiviteit. Leer objectief te meten hoe productief je daadwerkelijk bent als je achter de pc werkt.

Mindmapping is een erg creatieve manier om ideeën uit je hoofd te krijgen en visueel te maken. Maar je kan er zoveel meer mee, als je maar een beetje creatief bent en een bijkomstig voordeel is dat het leuker en makkelijker werkt dan een saaie werk instructie. In deze blog behandel ik tien creatieve manieren om mind maps te gebruiken

Interne documentatie en Content Aggregeren

Een interessante manier om te mindmappen is om content te aggregeren vanaf het document management systeem van je bedrijf. Bijna elke software ondersteund links en misschien zelfs ook het ‘embedden’ van content en documenten.

De juiste mindmapping software kan ook bestanden vanaf de mobiel openen. Dus als je onderweg met het ov naar de klant bent, kan je mooi wat bij leren of nog even het process doornemen.

Hieronder wordt een voorbeeld gegeven met een (fictieve) interne cursus marketing geschetst. De topics met world wide web icoontjes zijn hyperlinks naar online documenten.

Tip: pas het document aan om het te hergebruiken als workflow document. Het wordt dan een leuke manier om een process door te lopen.

Uitdagende doelen opbreken in kleinere logische stappen

Een mindmap is een heel handig middel om je doelen op te delen in logische stappen en deze vervolgens te rangschikken.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld om een marketing process op te delen in verschillende stappen, en dan onder te verdelen in actie die te outsourcen zijn. Diezelfde mindmap kan je vervolgens ook gebruiken om af te vinken wat gedaan is.

YouTube Video maken met mindmapping software

Visuele content ter promotie kan duur zijn om te maken. Het opnemen en bewerken van video’s en de software daarvoor kost vaak veel geld.

Een mindmap is een makkelijker manier om visuele content zoals plaatjes en zelfs video’s te maken. Hiermee kan je makkelijk een concept communiceren naar je klant. Je laat ook makkelijk zien dat jij een autoriteit in je vakgebied bent.

Hoe doe je dit? Simpel! Gebruik een gratis schermopname tool, een microfoon en spreek je ‘presentatie’ in terwijl je de onderwerpen open en uitklapt of zelfs nieuwe onderwerpen toevoegt.

Je kan simpel door klikken om topics te openen en dieper op een onderwerp in gaan of juist een item op hetzelfde level openen om breder op een onderwerp in te gaan of van onderwerp te veranderen.

Dit is allemaal extra meta-informatie wat het voor de kijker ook leuk is. Het is ook makkelijker voor de klant of bezoeker om de informatie die je communiceert op te nemen.

Hieronder is een voorbeeld van een presentatie die met de software SimpleMind gemaakt is en met de gratis Screen to Gif tool opgenomen is.

Content strategie voor je blog

Zelf heb ik ondervonden dat een mindmap heel handig is om een content strategie te ontwerpen.

Doordat alle topics die je toevoegt inhangen op waar je al eerder over geschreven hebt, blijf je nieuwe content altijd relevant.

Het brein is een makkelijk hulpmiddel om ideeën te generen, maar een slecht hulpmiddel om deze op te slaan. Door te mindmappen en alles wat je verzint direct op te schrijven raken je ideeën ook nooit meer op! Je vergeet geen idee meer en des te meer er ‘op papier’ staat des te makkelijker het wordt om iets nieuws te verzinnen. Ideeën houden van associatie!

Een andere tip is om mini-series te maken. Door content van te voren te plannen en makkelijk te verslepen kan je makkelijk mini-series maken. Het voordeel van een miniserie is, is dat klanten verbonden blijven. Ze blijven uitkijken naar nieuwe items in je serie. Dit kan een krachtig hulpmiddel zijn in de content strategie.

Zelf heb ik een soortgelijke manier gebruikt om mijn thesis over Open Source Software Quality te plannen en de literatuur in te delen:

80 / 20 Pareto analyse

De 80/20 regel is erg belangrijk voor effectiviteit. Met een mindmap kan je snel zien welke 20% van de bedrijfsactiviteiten 80 procent van de resultaten oplevert en welke 20 procent zorgt voor 80 procent van de ellende.

Ziet het topic van een bepaalde activiteit er lang en dun uit? Dan heb je te maken met een oorzaak – gevolg ketting. Gunstig als het positieve resultaten oplevert. Als het zorgt voor hoofdpijn kan je direct in je mindmap zien welke activiteit daar aan te oorzaak ligt. Een mindmap is dus een erg handige tool voor een pareto analyse.

Een aantal tips:

  • Maak gebruik van de grote van topics en afschermingen om een duidelijk beeld te krijgen
  • Door relaties in kaart te brengen kan je voor elk probleem makkelijk een hypothese opstellen welke 20%, 80% van de resultaten oplevert.
  • Groottes kunnen helpen om aan te geven hoeveel iets bijdraagt
  • Ontdekken van oorzaak en gevolg kettingen, door makkelijk dingen te verschuiven etc.

Value analyse van de concurrentie

Denk hierbij aan de volgende categorieën informatie die vrij te vinden en en waarmee je een goede waarde analyse kan maken. Verder kan je er uit opmaken hoe jouw product zich verhoud tot de concurrentie op al deze waarde attributen

  • Openbare reviews kun je categoriseren om er achter te komen waar de concurrentie steken laat vallen of welke features belangrijk zijn..
  • Product reviews categoriseren om in kaart te brengen waar kansen liggen.

Notities maken

De meeste mensen leren het beste door middel van associatie. Dat wil zeggen dat je bestaande kennis koppelt aan nieuwe kennis, door middel van metaforen, gelijkenissen of verschillen.

Een mindmap heeft als voordeel dat je zowel je notities kan structureren als ook die  associaties en verbanden duidelijk kan maken.

Bottlenecks en relaties in kaart brengen

Op mijn werk gebruiken we mindmapping software om de IT architectuur in kaart te brengen. Door een wildgroei aan databases, custom applicaties en naamgeving van alle artefacten die beter kan is dit noodzakelijk.

Gelukkig kan een mindmap helpen om een overzicht te krijgen hoe wat in elkaar steekt. Vervolgens kan je deze tool gebruiken om het te communiceren. Je kan het gebruiken om te demonstreren wat er gebeurt als je één systeem aanpast, welke relaties misschien omgelegd moeten worden of er redundantie aanwezig is en nog veel meer.

Hier onder een simpel voorbeeld, maar je kan het zo uitgebreid en gestructureerd maken als dat nodig is.